Saturday, November 19, 2011

Remaja


"Di dunia, hidup pada zaman remaja memang sekali, 
tp lupakah kita yang di akhirat kelak kita sentiasa remaja"


gambar hiasan


Assalamualaikum.. Alhamdulilah, baru je selesai khursus pengurusan jenazah dari pukul 8pg-4ptg, walau pun pada mulanya agak tertekan sbb diwajibkan pada minggu2 nk exam ni, padahal x study gak ttp rasa sgt berbaloi sbb, banyak ilmu baru yang dapat dipelajari..


Sebenarnya bkn nk cerita tentang khursus ni, cuma tertarik dengan ayat salah seorang penceramah td, Ustazah Hayati.. tengah2 dia dok tunjuk demo cara2 nk kafankan jenazah, tetiba dia ada cakap yang memang hidup atas dunia, kita akan lalui zaman remaja sekali sahaja, tp kita lupa yang kelak selama2 nya kita akan berada pada zaman keremajaan.. 


Ayat tu amat terkesan kpd aku yang suka mencari hiburan, kemewahan, atau dengan kata lain, hidup nak enjoy jer, sehinggakan kekadang aku terlupa yang hidup di dunia hanyalah sementara, seketika, kejap jer bila mana hanyalah satu perjalanan, dan akhirat kelak merupakan destinasi sebenar, kehidupan kita yang sebenar2 nya..


Janganlah sia2 usia remaja kita ni.. kita x tahu bila kita akan mati, mungkin esok, mungkin hari ni, atau mungkin 2 3 minit lagi.. oleh itu kita kena sentiasa bersiap sedia..


"bersusah susah dahulu, bersenang senang kemudian"  bersusah lah dahulu hidup kita di dunia ni dengan mengawal nafsu kita.. nafsu malas nak ikut apa yang diperintah olehNya, nafsu malas nak buat apa yang disukai olehNya, nafsu malas nak tinggalkan apa yang dilarang olehNya, nafsu malas nak tinggalkan apa yang tidak disukai oleh Nya, nafsu malas nak study time2 nak exam, ha ni kena highlight sikit, sbb skrang musim exam.. nafsu suka tido banyak, nafsu suka makan banyak, nafsu suka shopping, nafsu suka hiburan dan banyak lagi lah.. iAllah kelak kita akan hidup bahagia jika nafsu2 ini dapat kita atasi.. amin


ada satu cerita pada zaman Rasullulah yang berkait dengan jihad melawan nafsu :

After coming back from one of his battlefields, the Prophet SAW said,

"you have come forth in the best way of coming forth, you have come from the lesser jihad to the greater jihad"

they asked,

"And what is the greater jihad?"

He replied,

"The striving of Allah's servants againts their idle desires"


in english, sbb mls nk translate nota ungs (ungs: salah satu subjek wajib kat uia).. so, x payah nk perang2, lawan nafsu pom dah dikira satu jihad..



p/s : ok, esok saya nk bgn awal.. wsalam

No comments:

Post a Comment