Tuesday, April 16, 2013

muhasabah diri





Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
“Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. Dan tidak ada satu pun melainkan bertasbih dengan memujiNya, tetapi kamu sekalian tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyantun lagi Maha Pengampun”(Al-Israk:44)

Sahabatku, jika kita lihat ke langit, di situ kita akan temui bulan dan matahari, mereka tanpa membantah, mengikut arahan Allah untuk sentiasa bergerak di dalam orbitnya. Cuba kita lihat pula disekeliling kita, pada pokok2, pepasir di pantai, dengar deruan air yang berombak, angin yg sepoi2 bertiup. Tanpa membantah juga, mereka mengikut arahan Allah. Masing2 punya fungsi dan karakternya. Meraka semua, setiap saat, setiap detik, sentiasa bertasbih, memuji kebesaran Allah.Tetapi kita(3x)! Kita manusia yang digelar sebaik2 makhluk, sering terlupa, terlalai dengan tipu daya dunia. Sering terlupa yang kita juga mempunyai tanggungjawab diatas dunia ini.

 Lupakah kita, yang kehidupan dunia ini hanyalah persinggahan. Hanyalah sementara. Mati itu pasti. Bagaimana kita yakin dapat hidup 10 tahun lagi? Bagaimana kita yakin hari esok masih milik kita? Bagaimana kita yakin beberapa saat lagi kita masih bernyawa? Entah  esok, lusa, atau beberapa saat lagi, nyawa kita akan terpisah dari jasad. Pada saat itu, sudahkah kita tunaikan tanggungjawab kita, tanggungjawab kita untuk beribadah kepada Allah dan sebagai seorang khalifah diatas muka bumi ini. Beribadah dan khalifah, itu lah tanggungjawab kita di atas dunia ini. Sama seperti makhluk lain, kita juga mempunyai tanggungjawab yang perlu dipatuhi. Lupakah kita?

Semalam kita masih hidup. Hari ini, kita masih diizinkan bangun daripada tidur. Sedangkan kita belum memohon ampun atas dosa-dosa semalam, malahan masih lagi leka menambah dosa-dosa yang sedia ada. Semakin lama, semakin bertimbun.

Kita selalu lalai. Kita selalu lupa. Kita berasa senang dengan kehidupan yang penuh dengan kealpaan ini. Diri ini dibuai indah dengan kehidupan duniawi. Esok masih ada. Esok masih ada. Esok masih ada. Esok masih sempat bertaubat. Allah itu Maha Pengampun tidak mengapa sekiranya melakukan dosa. Itulah sangkaan kita.

Sahabat, Sekali lagi kita lupa, yang akan tiba satu hari nanti, Allah pasti melepaskan kemarahanNya, setelah sekian lama Dia memberikan kita peluang keampunan. Hari itu, adalah hari akhirat. Pada hari itu, Allah membalas segala perbuatan manusia, sama ada baik ataupun buruk. Pada hari itu, tidak ada sesiapa pon akan mendapat belas kasihanNya, kecuali yang terpilih sahaja. Pemeriksaan Allah pada hari itu halus dan tajam tanpa ada kelonggaran. Sama ada yang dilahirkan dari dalam hati ataupun yang disembunyikannya, nescaya Allah akan membuat perhitungan.

Bayangkan sahabat,  kita semua akan dikumpulkan. Pada saat itu, kita keseorangan diri, tanpa rakan2, ibu atau  ayah yang dapat menolong kita. Allah berfirman “dan diletakkan setiap dari kita satu kitab, lalu berkatalah org2 yang bersalah, ketakutan terhadap apa yang tertulis di dalamnya, aduhai celakalah kami, kitab apakah ini yang tidak meninggalkan yang kecil dan tidak pula yang besar, melainkan ia mencatat semuanya” (Al-kahfi:49)

Diwaktu itu mungkin anda akan terfikir. Arrghhh!!!!!

Kenapalah aku tidak menjaga solatku, kenapalah aku selalu melambatkan solatku, kenapalah aku tidak khusyuk dalam solatku, kenapalah aku banyak membelanjakan wang ku kepada benda yang tidak berfaedah dari membelanjakan ke jalan Allah. Kenapalah banyak masaku dihabiskan dengan benda yang sia-sia dari masa bersama Allah. Kenapalah banyak percakapanku tentang dunia dari akhirat. Kenapalah banyak perkataanku tentang perkara-perkara yang lalai dari bercakap tentang kebesaranMu. Kenapalah fikiranku sesak memikirkan makhlukMu yang bergelar manusia daripada memikirkan kebesaranMU. Kenapalah aku lalai dengan cinta manusia sehingga aku lupa akan cintaMU. Kenapalah aku asyik memikirkan fesyen2 terkini daripada menutup auratku. Kenapalah aku tidak menjaga akhlakku sehingga islam terfitnah keranaku. Kenapalah malam-malam ku dihiasi benda lagha daripada bertasbih  memuji kepadaMU. Kenapa, kenapa, kenapa aku lupa semua ini!!!

 Pada saat itu, amalan apakah yang dapat kita banggakan depan Allah? Sekiranya tiada satu pun, habis bagaimana nasib kita?  Syurga atau neraka??  Argghhh!! Aku ingin pulang kedunia…

Dalam surah Al-mukminun. “orang yang derhaka , lepas mati akan sangat menyesal. Mereka merayu minta pada Allah untuk dihidupkan semula ke dunia, agar dapat beramal soleh dan berbuat baik. Allah pun tegas berkata, jgn mimpilah! kalian akan kekal disini sampai bila-bila. Tinggallah dengan hina didalamnya dan janganlah kau berbicara dengan Aku”

Disaat ini, penyesalan tidak akan memberi apa-apa makna kepada kita.

Cuba kita berfikir sejenak. Bilakah kali terakhir kita menagis kerana takut padaNya? Bilakah kali terakhir kita menangis kerana memikirkan betapa banyaknya dosa kita?

Wahai sahabat ku, marilah kita sama-sama kembali kepada Allah, marilah sama sama kita mohon keampunannya. Belum tiba masanya lagi kah untuk kita berubah kearah yang lebih baik. Kearah yang Allah redhai. Umur kita sudah menjangkau 22 tahun. Dalam 22 tahun ni rasanya amalan apa yang telah Allah terima. Rasa-rasanya banyak amalan baik atau buruk. Setiap dari kita tahu hakikat keadaan iman masing-masing. Persoalannya, sama ada kita ambil kisah atau tidak dengan keadaan iman kita. Sama ada kita mahu berubah atau tidak, semuanya di tangan kita. Sementara Allah masih pinjamkan kita nyawa ini, marilah kita sama-sama berubah. Jangan sampai terlambat. Dari Allah kita datang dan kepada Allah kita kembali. Tidak teringinkah kita kekal hidup di dalam syurgaNya? Selama-lamanya….. Itulah nikmat yang terbesar. Semoga Allah bantu kita untuk berubah. Semoga Allah campakkan kefahaman kedalam hati kita. Dan yang paling penting semoga Allah berikan kita petunjuk dan hidayah dan kekal didalamnya.

 “Belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan kepada mereka dan janganlah mereka menjadi seperti orang-orang yang telah menerima kitab sebelum itu,kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka menjadi keras, dan banyak di antara mereka menjadi orang-orang yang fasik”(al-Hadid,57:16)

Maaf jika penyampaian yang disampaikan ini tidak sampai ke hati kalian. Mungkin kerana dosa2 ku yang banyak, atau mungkin juga, dosa2 kalian, sehingga ia menghalang untuk sampai ke hati. Marilah sama-sama kita beristgfar. Moga Allah ampunkan dosa-dosa kita, baik yang kita sedar atau tidak, baik yang kita sengajakan atau tidak. Moga bersahabat nya kita disini bersahabat lagi kita disana..


#Permudahkanlah urusan kami Ya Allah, lembutkanlah hati-hati ini agar sentiasa tunduk kepadaMu
#Terimalah usaha kecil kami ini, kami hanya ingin menyelematkan diri kami dari azabMu..

No comments:

Post a Comment