Wednesday, December 7, 2011

baik sangat ke aku ni?


Agak-agak apabila kita mengata, mengumpat, or bercakap buruk tentang seseorang apa yang kita akan rasa selepas tu??

  • Dia tu pakai jer tudung labuh, sarung kaki. Tp perangai macam ape, kalo jnji selalu je tak tepati, kalo pinjam brg org bkn nk jaga elok2... baik aku, atleast amanah..

  • Dia tu hari2 bagi tazkirah kat aku. aurat lah, boikot lah blablabla.. Tp couple.. ada hati nk bg tazkirah.. baik aku, atleast jauh da dr zina hati..

  • Dia tu pakai je tudung. Tp, pergaulan ngan bdk laki lbh dr yg aku yg freehair nih.. baik aku, atleast pergaulan aku ngan laki aku jaga..

  • Dia tu hafal Quran, rajin bc Quran, tajwid pon pandai. Tp, mulut laser nak mampus, dalam bilk bsg giler. baik aku, atleast aku tak sakit kan hati org..

*statement di atas adalah rekaan semata2 tiada kaitan antara yg hdp dan yg mati

    Dalam kita sedar or tak sedar selepas kita berckp buruk tentang seseorg, kita akan merasai diri kita ni agak baik dari or lain.. betol x?  ni pendapat aku lar..
     
    Then, dalam tak sedar jgk amalan kita akan berkurang sebab kita rase dah cukup baik..



    Janganlah rasa diri kita sudah cukup berbuat baik, sudah cukup ibadat dan kemudian sombong di atas bumi Allah. Katakanlah pada diri sendiri bahawa aku masih boleh jadi ahli neraka, aku ni masih tak cukup amal, aku ni banyak dosa, maka dengan perasaan beginilah akan menjadikan kita seorang yang merendah diri dan sentiasa takut kepada Allah dan azabNya.



    kenapa kita nak salahkan tudung labuh, stokin, tazkirah n  rajin baca quran tu.. kalau ye pon tak suka ngan perangai buruk diorang, x pyh la nk kaitkan ngan benda baik yg dah diaorg buat kan.. manusia mmg tak lari buat salah dalam keadaan sedar or tak sedar.. sbb, tu kita kena saling mengingati sesama kita.. kalo bagi alasan, x cukup baik lagi nk nasihat kat org, mmg sampai bila pon tak lah kan..


    p/s: aku bknlah org yg baik sgt, tp cuba nak jadi seorang yg baik, baik disisiNya.. dan aku doakan semua org boleh jadi baik.. amin

    3 comments:

    1. Dalam tak sedar, kita judge orang lain, tak ingat diri kita sendiri macam mane. Nice entry dear :)

      ReplyDelete
    2. @keyna kina

      tu la kan, kadang2 kita x sedar kn.. btw tengs

      ReplyDelete
    3. lorr...ingatkn sapela si furas ne.ekeke mu rupenye parohh..haha nice belog!!

      ReplyDelete