Sunday, December 18, 2011

UMUR KU..



Dari Abi Barzah al-Aslami, r.a, dari Nabi s.a.w, sabdanya : “Tidak berganjak kedua kaki seseorang dari tempat berdirinya di mahkamah Tuhan pada hari kiamat sehingga ia disoal tentang umurnya pada perkara apakah ia dihabiskan dan tentang ilmunya untuk apakah ia gunakan dan tentang harta bendanya dari manakah ia dapati dan pada perkara apakah ia belanjakan dan juga tentang tubuh badannya pada perkara apakah ia susutkan kemudaan dan kecergasannya?’’


Dengan perkara apakah yg tlh aku habiskan umurku ini??
malu nya aku nk menjawap persoalan itu, 

Ya Allah umurku tlh banyak aku habiskan dengan 
  •  menonton drama-drama korea, melayu, thailand apa shj cerita yg bez sampai 2 3 pagi tak tido,
  • dengar lagu-lagu yg kekadang jer aku faham maksudnya,  sampai boleh buat ulik tido,
  • cakap benda yg sia-sia,  berbual kosong,  lepak ngan kawan2,  kekadang terbuka aib org,
  • fesbuking, usha org tu, usha org ni pastu kutuk2,
  • chating, sms-ing, gayut-ing, smpai tak sedar waktu solat da nk hbs,
  • enjoy situ, enjoy sini sampai hbs duit ummi abah melayang..


padahal dalam surat cinta yg Kau bagi, sudah jelas tujuan Kau menciptakan aku


1)BERIBADAT


Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.
(Surah Adh-Dhariyat : 56)



2)KHALIFAH


Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya. (Surah Al-Baqarah :30)  
 


jom check balik masa yg kita hbskan seharian :) isikan dgn perkara2 yg manfaat, kelak i'Allah kita tidak malu nak berhadapan dgnNya.. amin

kata2 Hassan Al-Banna "Tanggungjawap yg kita ada lbh byk drpd masa yg kita ada" 



 p/s: kekadang Allah uji kita untuk kita lbh dkt dgnNya *x de kaitan dgn tajuk ini.

 

No comments:

Post a Comment