Monday, July 25, 2011

SEGMEN ILMIAH : JOM BERKONGSI HADIS BERSAMA-SAMA




jom join segmen ni

Rasulullah s.a.w bersabda: "Tidak ada seorang muslim pun yang ditimpa derita, atau penyakit, atau kesusahan, atau kesedihan, atau kesakitan, atau kedukaan, bahkan gangguan yang berupa tusukan duri saja pun, melainkan semuanya itu akan menjadi penebus dosa-dosa yang dibuatnya". Diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari daripada Abu Hurairah,


Daripada Abu Abdullah al-Nu'man ibn Basyer r.a. رضي الله عنهما beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya.
diriwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.
 

saya tag :

3 comments:

  1. terima kasih nanti sy masukkan dalam list entri terbaru ye.. :)

    ReplyDelete
  2. sis nak join jugak segmen nie...hihihi

    http://hairuliza-anakku.blogspot.com/

    ReplyDelete